Gå tillbaka   Forum Djurhamn > Samhälle

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-14, 16:44
goran goran är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Standard Ny ÅVC

Artikeln i NVP 2009-10-13 ger intryck av att majoriteten av Djurö/Vindö-borna är emot den planerade nya återvinningscentralen.
"... ifrågasätts av flera tunga instanser". Jasså?!

Jag har svårt att tro att man på den korta tid som gick mellan offentliggörande av beslut och tidningsartikeln har hunnit samla majoritetsstöd för sina synpunkter.

Har Byalaget frågat invånarna vad de tycker om planerna på den nya återvinningscentralen?
Byalagets styrelse sågar planerna. Jag kan inte tänka mig att majoriteten av Djurö/Vindöborna sågar dessa planer.

Byalaget skämmer återigen ut sig inför de boende som de ska arbeta för, inte emot.

Jag är mycket tveksam till om jag kommer att förnya mitt medlemskap i byalaget, och jag vet fler som tänker som jag.

/Göran

Senast redigerad av goran den 2009-10-30 klockan 07:53.
Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 21:57
Rojjan Rojjan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Standard

Jag tror det vore vettigt att slippa behöva åka ända till Hemmesta eller Kovik för att behöva slänga grejjer. Renoverings-makadam, trädgårdsskräp etc vill man ju kunna slänga enkelt och bekvämt.

Är ganska ny här på ön, men har redan noterat att det är lite "yxigt" att slänga "grejjer på tippen". Det borde vara betydligt enklare, om nu ansatsen är att få en ren natur & miljö. Menar, risken finns ju att grejjer i stället tippas på fel platser.
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 17:55
goran goran är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2007
Wink Se möjligheterna, inte problemen!

Jag trodde att mitt elaka inlägg skulle skapa mer debatt än så här. Men tydligen inte.

Vill bara komplettera mina synpunkter med att jag tycker det vore ett ypperligt läge för arkitekterna att ta fram en återvinningscentral som smälter in i naturen och påverkar miljön så lite som möjligt.
Bygg en återvinningscentral som andas miljötänkande och hänsyn!
Tänk om representanter från alla Sveriges kommuner vallfärdade till Djurö för att se den fantastiska återvinningscentralen som är effektiv, nytänkande och miljövänlig!
"Djurömodellen" kunde bli ett vedertaget koncept inom återvinningsbranschen.
Utlys en designtävling som man gjorde med Slussen.
Utopi? förmodligen, men varför bara se problemen.
Tänk positivt, tänk nytt, tänk framåt, utveckla!
Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 08:08
Medlem

Standard Designförslag

Ett bra förslag, instämmer. Visioner är aldrig fel.
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 21:36
Elisabeth Elisabeth är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: nov 2008
Standard

Hej alla Djurö- och Vindöbor!

Det är inte själva återvinningscentralen vi är emot. Endast placeringen! Här är några nackdelar:

1. De boende (cirka 40 hushåll) på Skeppparövägen blir störda av all trafik o allt skrammel.
2. Trafiken på över bron ökar
3. När man kommer till Djurö möts man av en ÅVC! Hur snyggt är det?
4. Tallskogen måste tas ner mellan vägen till kustbevakningen och vägen till gamla färjeläget för där skall containrarna stå enligt ritningen. Det är inte så brett utan man kommer att behöva spränga i berget. OBS det är givetvis inte för några hundar som berget skall sparas. Det är ju miljön där människor promenerar och barnen leker!

Föreslagen ny placering: Ramsmora där bussarna nu står. Dessa kan få annan placering. På Statoil finns redan en miljöstation för miljöfarligt avfall.

I Byalaget försöker vi att tillgodose så många människors önskemål som möjligt. Vi jobbar mycket med stöd av kommunens översiktsplan och med miljöhänsyn. Visste ni att miljön på Skepparön är väldigt varierad och artrik? För att nämna några: linnea, många olika orkideer, steglitsor, törnskata, sparvhök, gröngöling .... Många arter har mycket specifika "nischer". Förstör man dem, försvinner arten!/Elisabeth
Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 21:43
Medlem

Standard

Låter vettigt att beakta samt ta hänsyn till kringliggande bostadsområde etc. Focus bör således nu vara att snabbt hitta ett alternativ som löser problematiken avseende en tillgänglig ÅVC på Djurö.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.